Gospodarstvo

Uspješan Castrum gin je samo početak za malu destileriju s velikim srcem

09-11-2021 • 07:38
Tena Protić
Mihovil i Iva Pranjić, dvoje mladih ljudi iz Kaptola koji su odlučili svoju ideju pretvoriti u stvarnost i započeti proizvodnju craft gina. Razgovarali smo s njima i saznali više o samom procesu, dosadašnjem uspjehu u radu, ali i planovima za budućnost njihove destilerije…

Kako je došlo do ideje za Castrum gin i stvaranja „male destilerije s velikim srcem“?

Dugo smo imali želju raditi nešto svoje, ali nismo imali ideju u koju smo dovoljno vjerovali. Prošle godine, za vrijeme lockdowna, vratili smo se na tri mjeseca u Kaptol jer smo radili oboje od doma i krenuli s istraživanjem tržišta što se tiče gina, procedure oko otvaranja destilerije, educirali se online, a kad je napokon to situacija dopustila, krenuli smo u obilaske drugih destilerija, pohađali smo radionice i edukacije uživo. U sustavu smo male destilerije i zaista možemo reći da je s velikim srcem jer sve radimo nas dvoje sami – od same nabave resursa, preko maceracije i destilacije, do pakiranja proizvoda, skladištenja, prodaje i promocije. Naravno da je obitelj ta koja uvijek uskoči ako je potrebno.

Za njega također kažete da je to craft gin koji štuje tradiciju, koliko tradicije je u procesu izrade jedne bočice i kakav je sam proces?

Volimo istaknuti kako je naš gin jedini koji u sebi, osim klasičnih začina koje idu u gin, ima začine koje su specifični za Slavoniju, a to su bazga, crni dud i vinova loza. Voda koju koristimo za destilaciju je prirodna izvorska voda s Papuka, borovice su od berača samoniklog bilja diljem Hrvatske, naranče i limun otkupljujemo s Neretve, a naše drvene bačve su restaurirane bačve od lokalaca kojima više nisu bile potrebne.

Također, cijeli je naš branding povezan s Kaptolom i arheološkim nalazištem Kaptol-Čemernica. Šesterokutni oblik etikete predstavlja tlocrtni oblik utvrde starog grada u Kaptolu, a naziv takve srednjovjekovne utvrde je upravo „castrum“. Brončani logotip su faleri, ukrasi s konjskih uzda koji su pronađeni na spomenutom arheološkom nalazištu, a pripadali su konjima ratničke aristokracije, odnosno halštatskim ratnicima koji su živjeli iznad Kaptola u starijem željeznom dobu. Upravo zato su i faleri brončani – kako bi svojim presijavanjem podsjećali na željezo.

Započeli ste s radom u tijeku pandemije, jeste li se susreli s nekim problemima zbog toga i kakve načine ste pronašli da pružite dobru ponudu unatoč tome?

Problem je bio što smo na samom početku bili fizički ograničeni po pitanju eventualnog odlaska na radionice i edukacije, ali nam je ta ograničenost u drugu ruku i dobro došla jer smo imali više vremena za razvijanje cijele ideje, istraživanje tržišta i izradu poslovnog i prodajnog plana. Naš cilj otpočetka je bio fokusirati se na prodaju putem webshopa i društvenih mreža kako bismo upoznali svoje kupce, a ne odmah ući u distribuciju ili neku trgovinu gdje ne bismo znali tko i zašto kupuje naš proizvod. Njegujemo odnos s kupcima tako da im se javimo kako bismo vidjeli povratnu informaciju oko okusa, ali i samog dizajna te dostave, a u zadnje vrijeme nam se sve više kupaca i samoinicijativno javlja s recenzijama i ponavljanjem narudžbe, zbog čega smo najviše sretni.

Iako smo imali raspisanu target skupinu za naš proizvod, kao i ostale proizvode koje bismo razvijali u budućnosti, kupci su nam pomaknuli sva predviđanja jer se apsolutno ne mogu svrstati svi u istu skupinu, a to nas čini još više fokusiranima i motiviranima da radimo na zadovoljenju različitih želja i potreba.

Osim same proizvodnje i prodaje, bavite se i turističkim dijelom posla koji promovira Slavoniju i Požeško slavonsku županiju, odakle sve ljudi odluče doći i kakvi budu dojmovi?

Jako nam je drago što smo se vratili u Slavoniju i tu odluku dosad u nijednoj sekundi nismo požalili. Naš kraj, te naša županija kompletno imaju jako puno toga za ponuditi i izuzetno smo sretni što taj potencijal sve više ljudi prepoznaje iz drugih dijelova Lijepe naše, ali i inozemstva. Ljudi k nama dolaze iz cijele Hrvatske, ponajviše iz Zagreba i sjevernog dijela Hrvatske i Baranje. Ono što sve najviše oduševi je „domaćinska“ atmosfera, pristup radu, te naravno, slavonske delicije.

Također ste bili uključeni u  jako posjećen i uspješan „Ideš i piješ“, kako je došlo do te ideje i hoće li se takav tip događaja ponoviti iduće godine?

Ideš i piješ je jednodnevna wine and walk manifestacija koju je organizirala udruga „Čaš’ca“, čiji smo mi članovi uz dvoje kumova i prijatelja iz Vinarije Kaptol – Barbaru Ljevar i Stjepana Bumbu, Josipa Lukačevića iz turističke outdoor agencije Thrillseeker Croatia, te Kristinu Rupert iz TZ Zlatni Papuk, Gabriela Đekera i Miroslava Manovića.

Okupili smo se u srpnju i razradili ideju, vidjeli da imamo sve resurse koji su nam potrebni za organizaciju te smo osnovali udrugu i krenuli s konkretnim planiranjem i provedbom ideje. Tog prvog vikenda u rujnu su svi Kaptolčani ostali zatečeni jer je 90% automobila bilo registracijskih oznaka koje ne započinju s PŽ, svi smještajni kapaciteti su bili popunjeni, te smo imali preko 50 ljudi na „listi čekanja“ koji su nestrpljivo ispitivali je li tko odustao kako bi oni mogli doći, budući da je broj sudionika bio ograničen.

Preko 350 ljudi šetalo je 12 kilometara po Kaptolu i uživalo u predivnom pogledu na Zlatnu dolinu. Već na samom početku manifestacije vidjeli smo da smo napravili dobru stvar jer su ljudi bili oduševljeni idejom. Navečer smo u sve bili još sigurniji jer su nam sudionici prilazili i komentirali kako nikada nisu bili na opuštenijem eventu, gdje su u isto vrijeme vidjeli toliko prirodnih ljepota, uživali u lokalnim vinima, rakijama, ginu, lokalnoj hrani, ali i gostoprimstvu domaćina koji su ih dočekali na štandu. Da smo obavili dobar posao, najviše nam je dokazala anketa u kojoj smo tražili feedback svih sudionika. Ocjene i komentari su bili fantastični i imamo već dobar dio ljudi koji se javljaju na mjesečnoj bazi i pitaju kad kreću prijave za novi „Ideš i piješ“ jer ne žele propustiti idući. Manifestacija je zamišljena da se održava jednom godišnje u Kaptolu jer smo i osnovali udrugu kako bismo se bavili promicanjem Općine Kaptol kao turističke destinacije.

Nedavno ste dobili priznanje „Najbolji mladi poduzetnik“ od Svjetskog saveza mladih Hrvatske, koliko vam to znači i kakav je dojam bio saznati da ste nominirani, a u konačnici i najbolji?

Moramo priznati da nas je jako iznenadio mail koji smo dobili od ekipe iz Svjetskog saveza mladih Hrvatska i da smo na prvu mislili da je riječ o generičkom mailu budući da se traži najbolji mladi poduzetnik za ovu godinu, a naš proizvod je na tržištu manje od pet mjeseci. Objasnili smo im kako naša destilerija postoji od studenog prošle godine, ali da smo svoj prvi proizvod plasirali na tržište tek u svibnju pa je možda došlo do pogreške, na što su nam oni napisali da upravo to što su toliko puta već čuli za naš proizvod i za naš način poslovanja u tako kratkom periodu, idealan dokaz zašto nas žele nominirati za tu titulu.

Zaista smo bili jako ponosni što je netko u toj mjeri prepoznao naš trud i rad, a samo osvajanje nagrade nam je dalo ogroman vjetar u leđa, ali i jednu veliku odgovornost što se tiče daljnjeg poslovanja kako bismo tu titulu opravdala. S nama je u konkurenciji bilo još devet odličnih brendova, što je bio samo još jedan dokaz da mladi ovdje žele mijenjati sve na bolje. Naposljetku, ovim bismo se putem htjeli zahvaliti svima koji ovo trenutno čitaju, a glasali su za nas te svima koji su nam nakon proglašenja uputili čestitke.

Nakon par mjeseci uspješnog posla i dobrih recenzija, kakvo je vaše mišljenje o svemu postignutom i kakvi su planovi za budućnost vaše destilerije?

Ponosni smo na sve što smo postigli i zahvalni na svemu što smo naučili dosad. Trudimo se kontinuirano raditi na svim aspektima našeg poslovanja i drago nam je što pozitivnim recenzijama vidimo da idemo u dobrom smjeru. Naš gin pije se u kafićima i restoranima u Požegi, diljem Slavonije, Baranje i Zagreba gdje bismo i sami sjeli i popili dobar gin tonic, prodajemo ljudima koji zaista vole gin i u njemu uživaju. Također nas prepoznaje sve više tvrtki koje naš gin žele pokloniti svojim zaposlenicima, suradnicima i partnerima.

Nama je to zaista znak da radimo dobar posao. Uskoro ćemo na tržište plasirati barrel aged gin. Riječ je o ginu koji od veljače leži u drvenim bačvama i koji je poprimio smeđu boju, a u okusu prevladavaju borovica, klinčići i cimet. Što se tiče neke dalje budućnosti, imamo u planujoštri proizvoda, no ne bismo voljeli ništa prejudicirati. Neka se nastavi ovako kako je krenulo i mi ćemo biti prezadovoljni.