Politika

Županijska skupština: Prihvaćen Proračun za 2024. godinu i izneseni novi detalji o izgradnji brze ceste

13-12-2023 • 18:05
Rva
„Tu cestu sanjaju Požežanke i Požežani duže desetljeće, to nije cesta koja se realizira da bi netko ostvario svoje životno djelo, to je cesta koja je potrebna poduzetnicima i obrtnicima grad Požege i okolnih općina i gradova.“

Održana je 15. sjednica Županijske skupštine Požeško-slavonske županije, a pred vijećnicima se našlo 20 točaka Dnevnog reda. Na samom početku Mandatna komisija prihvatila je prisegu Dinka Zime za vijećničko mjesto na kojemu je prethodno bio Zoran Krejči. Aktualni sat sadržavao je nekoliko pitanja upućenih županici Antoniji Jozić, a većina se odnosila na temu brze ceste koja će povezivati Požegu s autocestom.

Među glavnim točkama Dnevnog reda svakako je Proračun za 2024. godinu. Planirani Proračun za sljedeću godinu je 70,5 milijuna eura, što je za 40 posto manje nego planiranih 118 milijuna eura ove godine. Najveći razlog za tako značajan pad prihoda je prelazak bolnica pod ingerenciju države. Došlo je i do drugog rebalansa proračuna za ovu godinu, koji će porasti sa 118 na 131,5 milijuna eura. Povećanje je rezultat ponajprije zbog pomoći iz državnog proračuna za sanaciju štete uslijed olujnog nevremena u srpnju ove godine.

Procedura javne nabave za izgradnju brze ceste Brestovac-Godinjak s izlazom na autocestu, pokrenuta je na jučerašnji dan, 12. prosinca, istaknula je županica Jozić.

„O tome su već neki mediji pisali, ja sam to sretna i ponosna objavila sinoć osobno. Radi se o početku procedure prethodnog savjetovanja u Elektroničkom oglasniku javne nabave, nakon provedene procedure javnog savjetovanja kreće procedura nabave za izvođača radova za izgradnju te prometnice. S obzirom na to da je izgradnja te prometnice u financijskom planu i planu građenja Hrvatskih cesta za 2023. godinu, mi smo željno iščekivali datum kada će se to dogoditi. Očekujemo, s obzirom na to da se taj projekt nalazi i u planu građenja Hrvatskih cesta za razdoblje 2024.-2026., da će taj projekt krenuti s realizacijom – ali onom stvarnom realizacijom koju građani očekuju. To je da na lokaciju dođu bageri, da se krene kopati i raditi cesta, nadam se da će to krenuti sljedeće godine.“ – objasnila je županica Antonija Jozić.

Vijećnik Mitar Obradović upitao je da li postoji analiza vremena koje će vozači uštedjeti ako se upute brzom cestom, u odnosu na postojeću cestu prema Novoj Gradišci.

„Takve komentare i takva pitanja očekujem na društvenim mrežama, ali na jednom ovakvom ozbiljnom tijelu kao što je Skupština Požeško-slavonske županije, uistinu ne očekujem. Taj izračun ja radila nisam, ali u ovom trenutku možemo nazvati vlasnika tvrtke Color Emajl, vlasnika tvrtke Magma, predsjednika tvrtke uprave Spin Valis, možemo nazvati bilo kojeg poduzetnika s područja Požege i pitati da li ta cesta treba ili ne treba, mislim da će svi redom dati odgovor kako ta cesta treba. Koliko će biti brže, vjerojatno postoje neke simulacije, možda na internetu ima neki program pa da ubacimo neke podatke da bi izračunali. Ta cesta treba.“

„Tu cestu sanjaju Požežanke i Požežani duže od desetljeća, to nije cesta koja se realizira da bi netko ostvario svoje životno djelo, to je cesta koja je potrebna poduzetnicima i obrtnicima grad Požege i okolnih općina i gradova.“

„To je cesta koja na neki način jamči opstojnost na ovom području. Ulaziti u analize koliko ćemo brže doći, a postoji i komentar o tome kako će biti skuplje jer ćemo ranije izaći na autocestu – njima poručujem da staru cestu nitko neće zatvoriti, starom cestom može se voziti tko god želi po ograničenju od 50 km/h i mogu izaći na autocestu u Novoj Gradišci. Oni koji žele još manje platiti, postoji cesta do Lipika, pa tom cestom možete izaći na Okučane, a tko želi još dalje može i do Kutine – svatko ima izbor i neka se vozi gdje hoće. Vjerujte mi, da radije kada idem iz Požege za Zagreb, da odem na Pleternicu gdje je izlaz na Lužane i gdje je možda i malo duži put, nego da se vozim ovom dionicom, pogotovo jer moramo kružiti preko Nove Gradiške do izlaza na autocestu. Očekujem uistinu da svi vijećnici ove Županijske skupštine, neovisno iz koje stranke dolaze, podrže ovakav veliki projekt koji se događa za grad Požegu. Vi koji danas sjedite u ovoj Županijskoj skupštini i koji ste u mandatu do 2025. godine isto ćete tako biti dio tog jednog velikog projekta, jer će negdje nekada pisati da ste bili vijećnici te da smo na ovu temu raspravljali.“ – rekla je županica Antonija Jozić.

Nastavno na prometnu infrastrukturu odnosilo se i pitanje vijećnika Antonija Šarića, no ono se odnosilo na mogućnost ulaganja u željezničku infrastrukturu putem sredstava fondova Europske unije.

„Istina je da se na razini Europe znatna sredstva ulažu u razvoj željezničke infrastrukture, prvenstveno što je to prijevoz koji zapravo prevozi veliki broj ljudi, a samim time kad stavimo emisiju CO2 po osobi koja se vozi, ona je daleko niža nego kad se vozimo automobilima. S ciljem zaštite okoliša je najvećim dijelom i ta namjera Europske unije da se u željeznice ulaže daleko više nego što je sada. Nažalost, mi danas o željeznicama u našoj županiji govorimo kada još uvijek nemamo uspostavljen željeznički promet od Čaglina prema  Našicama, koji je ukinut u nekome trenutku i to je projekt za koji se svim snagama borimo da zaživi u periodu koji je ispred nas. Nažalost, još uvijek živimo u vremenu u kojemu, neću reći nije bilo ulaganja u hrvatske željeznice, bilo ih je u prošlom programskom razdoblju puno, ali osobno smatram da je to nedovoljno i da ih treba biti više. Treba ulagati u razvoj željezničke mreže ne samo u našoj županiji već u cijeloj Hrvatskoj. U svakom slučaju, ovisno o mogućnostima koje će biti za našu županiju, mi ćemo sugerirati one mreže, programe i projekte za koje smatramo da su bitni za Požeško-slavonsku županiju. Prijedlog da se Požega na neki način poveže s mrežom željeznica kvalitetnije i bolje u odnosu na ove danas, to je hvalevrijedan prijedlog i vodit ćemo o tome računa i u budućnosti. Rađena je studija master plan razvoja prometa Požeško-slavonske županije, ali u tom dokumentu nema za sada novih mreža koje se odnose na željeznicu, osim ove linije od Čaglina prema Našicama. Dokumenti su tu da se mijenjaju, taj dokument je zajednički izrađivala Virovitičko-podravska županija za svih pet slavonskih županija, a usvojen je prije nekih 2 i pol godine otprilike.“ – rekla je županica Antonija Jozić.

Logističko distribucijski centar za voće i povrće u Požegi ne nalazi se u Proračunu za 2024. godinu jer sredstva za isti još nisu odobrena od strane Ministarstva poljoprivrede, naglasila je županica Jozić te dodala kako se radi o projektu koji može promijeniti profil poljoprivrede u Požeško-slavonskoj županiji

„Prije nekih dva tjedna otprilike smo podnijeli projektnu prijavu za izgradnju Logističko distribucijskog centra za voće i povrće ovdje u Požegi. Ishođena je građevinska dozvola, prošle su sve one procedure koje trebamo vezano za zaštitu okoliša. Mi smo kompletnu dokumentaciju predali, ono što sada slijedi je da Ministarstvo poljoprivrede, koje dodjeljuje ta sredstva iz nacionalnog plana oporavka i otpornosti to sve skupa pogleda. Vrijednost investicije je negdje oko 15 milijuna eura, od čega bespovratno možemo dobiti 10 milijuna eura. Što znači da ćemo u periodu koji je ispred nas, kada se odlučimo za izgradnju tog Centra, biti malo na mukama s obzirom na to da ćemo trebati osigurati tolika značajna sredstva iz Proračuna Županije, a s druge strane, to je projekt koji može promijeniti općenito profil poljoprivrede u Požeško-slavonskoj županiji. Iščekujemo neke lijepe vijesti iz Ministarstva, a što se tiče Zadruge koja je osnovana i potpora koju smo dali kroz Program potpora voćarima 2022. godine, mislim da su oni svi redom opravdali svoja ulaganja, izuzev jednog OPG-a kojemu je produžen rok za opravdanje sredstava. Zadruga je osnovana s ciljem da ih jačamo, da ih okupljamo i da nekada u budućnosti takve zadruge prerastu u proizvođačku organizaciju koja će onda nositi upravljanje takvom jednom velikom infrastrukturom koju jedna mala županija izgrađuje. Radi se o ogromnom projektu Centra, koji će osim komora u kojima će se hladiti, isto tako imati i linije za brzo iskoštavanje višnje, linije za brzo smrzavanje. Zapravo na neki način ćemo te nasade višnje, po kojima je i prepoznatljiva Požeško-slavonska županija, dići na višu razinu. Vjerujem da iduće godine možemo započeti realizaciju toga projekta. Projekt se ne nalazi u Proračunu za 2024. godinu jer nam još nisu odobrena sredstva, ali kad bude, onda ćemo imati slatke muke rebalansa proračuna.“ – objasnila je županica Jozić.

Velika ulaganja slijede i na području brige za starije osobe, novim ulaganjima i izgradnjama centara za starije osobe u Jakšiću i Pleternici. Vijećnica Arijana Pospišil upitala je kakvi su daljnji planovi po pitanju centara te kako je zamišljen koncept izvaninstitucionalne skrbi.

„Ono što nas očekuje u idućem periodu je izgradnja dva centra za starije osobe, jedan u Pleternici i jedan u Jakšiću. Oba su kapaciteta sve zajedno 140-150 osoba. Ono što nas isto tako očekuje u budućnosti, a što je najavio i ministar Medved je uspostava Centra za starije osobe u Pakracu, s namjerom da se u tom domu zbrinjavaju naši ratni veterani. Što se tiče izvaninstitucionalne skrbi, ona je u svakom od ovih centara osmišljena na način da naše starije građane, koji još uvijek imaju volju i želju živjeti u svojim kućanstvima, da im se osiguraju usluge dnevnog ili poludnevnog boravka, da nakon toga ipak odlaze svojim kućama gdje se i nekako najljepše osjećaju. Takve usluge, pomoći u kući, isto tako projekti koje provodi Crveni križ ili neke udruge, poludnevnog ili dnevnog boravka za naše najstarije je nešto što već postoji u našoj županiji, ali s izgradnjom ovih centara će biti značajno kvalitetnija i za veći broj korisnika nego što je to danas.“ – odgovorila je županica Jozić.

Cijeli Dnevni red 15. sjednice Županijske skupštine Požeško-slavonske županije dostupan je ovdje, a vijećnici su većinom glasova prihvatili sve točke.