Kultura

Gradska knjižnica Požega dobitnik nacionalnog priznanja “Knjižnica godine”

05-11-2021 • 12:18
Slavenko Čuljak
Prestižno priznanje Hrvatskog knjižničarskog društva za najbolju knjižnicu 2021.

Gradskoj knjižnici Požega pripala je čast ponijeti titulu “Knjižnica godine”. Priznanje je to koje povodom obilježavanja Dana hrvatskih knjižnica, 11. studenog, dodjeljuje Hrvatsko knjižničarsko društvo u svrhu poticanja kreativnosti, inovativnosti te unapređivanja kvalitete rada u hrvatskim knjižnica. Nagradu za najbolju knjižnicu Gradska knjižnica Požega dobila je na temelju prijave na natječaj Hrvatskog knjižničarskog društva za dodjelu priznanja “Knjižnica godine” i ispunjenih formalnih kriterija, prema procjeni Povjerenstva za dodjelu priznanja “Knjižnica godine”.

Proglašenje pobjednika i uručenje priznanja “Knjižnica godine” održat će se povodom svečanosti obilježavanja Dana hrvatskih knjižnica, 11. studenog 2021. godine, u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu, uz prijenos uživo na Facebook kanalu HKD-a.

Obrazloženje nagrade

Povjerenstvo za dodjelu priznanja “Knjižnica godine” 2021. u sastavu Sanje Brbore, Mirjane Čubaković (predsjednice), Dijane Machale, Silvije Perić i Ivanke Stričević, na temelju Poslovnika o radu povjerenstva za dodjelu priznanja Knjižnica godine”, na svojoj 2. elektroničkoj sjednici održanoj 13. i 14. listopada 2021. godine utvrdilo je:

“Gradska knjižnica Požega svojim je ustrajnim djelovanjem vidljiva i prepoznata u svojoj društvenoj i stručnoj zajednici kao stup odgojno-obrazovne, kulturne i javne djelatnosti. Kao takva prerasla je zidove koji ju okružuju i javnim zagovaranjem, medijskom vidljivošću, djelotvornim radom i u potpori zajednice doživljava potpunu transformaciju: arhitektonsku, koncepcijsku, programsku i tehnološku. Sve svoje nasljeđe, djelovanje, programe, usluge, kvalitetu i partnerstva usmjerava prema budućnosti, prema korisnicima nove generacije, prema tehnologijama nove generacije, prema novim uslugama, e-uslugama, umrežavanjima, a opet brine i podupire tradicijske vrijednosti, posebne želje i potrebe korisnika. Kvalitetom i inovacijama u radu doseže svoju izvrsnost i nudi svojoj zajednici, svojim korisnicima, potencijalnim korisnicima, građanima svijeta: e-usluge, e-knjige, specifične usluge, programe i događanja za sve generacije i sve vrste interesa, najkvalitetniju informacijsku i komunikacijsku tehnologiju, iznimnu kreativnost, novi prostor, nove djelatnosti, vidljivost i prepoznatljivost.”

Nagrada u povijesnom trenutku otvorenja nove zgrade, nove Knjižnice

U povijesnoj godini postojanja, u kojoj je nakon 175 godina knjižnične djelatnosti otvorila vrata nove Knjižnice s novim prostorom, novim konceptom rada, programima i uslugama za cijelu zajednicu, izvrsnost Gradske knjižnice Požega prepoznata je i na nacionalnoj razini. Prestižno priznanje struke plod je dugogodišnjeg uloženog truda, dugotrajnog planiranja, timskog rada i promišljanja stručnih djelatnika koje je, uz suradnju s arhitektonskom i konzervatorskom strukom te uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i osnivača, Grada Požege, rezultiralo potpunom transformacijom u Knjižnicu 21. stoljeća.

Visokim kriterijima do priznanja

Gradska knjižnica Požega svakodnevnim radom opravdava i potkrepljuje ovakvo priznanje vođena kriterijima kvalitete i inovativnosti, usmjerenosti na budućnost, ustrajnosti i kreativnosti u djelovanju, kvalitetnih, novih usluga i programa, modernizacije poslovanja, odgojno-obrazovne, kulturne i javne djelatnosti, prepoznatljivosti u fizičkom i virtualnom okruženju te uspješne suradnje s drugim knjižnicama, udrugama, ustanovama, pojedincima – stručnim suradnicima i volonterima u kreiranju kvalitetnih sadržaja za sve pripadnike zajednice.

Nagrada za “Knjižnicu godine” rezultat je uspješnog rada, sadržajnih iskoraka, tehnoloških inovacija te intenziviranja programske aktivnosti povećanjem kvalitete i broja knjižničnih programa usmjerenih na čitanje, učenje, jačanje osobnih kulturnih, duhovnih i demokratskih potencijala i implementacije suvremene tehnologije što, uz višefunkcionalni, suvremeno opremljen i uređen prostor, čini Knjižnicu važnim čimbenikom u životu zajednice i mjestom kvalitetnog provođenja slobodnog vremena za građane svih dobnih skupina i interesa.

175 godina knjižnične tradicije

Kontinuiranim djelovanjem tijekom 175-godišnjeg postojanja Knjižnica je postala prepoznatljiva u društvenoj i stručnoj zajednici kao jedan od nositelja odgojno-obrazovne, kulturne i javne djelatnosti. Usmjerena prema budućnosti, nastoji pratiti potrebe korisnika 21. stoljeća držeći korak s promjenama u informacijsko-komunikacijskoj tehnologiji, uvodeći e-usluge, e-knjige, umrežavajući se te u svakom trenutku vodeći brigu o željama i potrebama korisnika.

Knjižnica 21. stoljeća

Transformacija u Knjižnicu 21. stoljeća, koja je ostvarena otvorenjem nove Knjižnice, očituje se u pojedinim elementima koncepta nove Knjižnice kao što su reorganizacija odjela i zaduženja djelatnika, revitalizacija fonda, modernizacija knjižnične usluge uvođenjem novih tehnologija poput RFID sustava, samoposlužnih uređaja i online usluga, osnaživanje kolektiva i povećana učinkovitost, rad na informacijskoj pismenosti koji formira educirane korisnike, knjižnica kao treći životni prostor – mjesto boravka, susreta, učenja i čitanja, korisnik kao sustanar, suradnik i partner, povećanje kvalitete i broja knjižničnih programa, dva nova galerijska prostora koja otvaraju mogućnost novih oblika djelovanja te pridonose obogaćivanju kulturne ponude grada i okolice, proces brendiranja nove Knjižnice s novim identitetom koja nastoji biti prepoznatljiva u fizičkom i u mrežnom okruženju, nova web-stranica, projekti i vizualno-komunikacijske kampanje koje su važan dio identiteta Knjižnice poput mota Čitam., platforme Čitamo., projekta Knjiga svaki dan ili novog logotipa.

Bogatim programima do zadovoljnih korisnika i kulturnog centra zajednice

Zahvaljujući bogatim programima, Knjižnica igra važnu ulogu u kulturnom životu grada i okolice provodeći programe iz različitih područja za korisnike svih uzrasta, od najranije do treće životne dobi. Među programima poticanja čitanja to su programi pričaonice, igraonice za bebe, pet čitateljskih klubova za sve generacije korisnika, online platforma videopreporuka za čitanje Čitamo., dodjela priznanja za najčitatelje i program besplatnog upisa za bebe s područja grada Požege te učenike prvih razreda osnovnih i srednjih škola Požeško-slavonske županije. Književni programi obuhvaćaju redovitu organizaciju književnih susreta za djecu i odrasle, program Probudi me! – festival recitacije za mlade, redovito obilježavanje Noći knjige, Mjeseca hrvatske knjige i Dana žena. Knjižnica provodi i programe iz područja umjetnosti pod nazivom Umjetnik u meni, Avantura: Umjetnost. i Otvoreni atelje te surađujući s lokalnim umjetnicima. Glazbeni program temelji se na suradnji s lokalnim i nacionalnim glazbenicima, a filmski se ostvaruje programom Utorkom dokumentarno u suradnji s međunarodnom organizacijom KineDok. Područje fotografije zastupljeno je u projektu Knjiga svaki dan te u radu Kluba mladih Fotkam. Različite edukacije Knjižnica održava u okviru programa Vođena igraonica, tjedne aktivnosti TIM, ciklusa radionica Učiti kako učiti te Edukacija za studente. Iz STEM područja Knjižnica organizira radionice programiranja za djecu te informatičke radionice za umirovljenike. Od zabavnih sadržaja zastupljen je Lego klub, a izložbeni program Knjižnica ostvaruje zahvaljujući dvama novim galerijskim prostorima, Galeriji Tunel i Galeriji svjetlosti. Osim redovnih programa, mnoge događaje i aktivnosti Knjižnica organizira u suradnji s udrugama, ustanovama i stručnim suradnicima, a u svoj rad uključuje i brojne volontere. Najbolja ilustracija bogatog programskog rada podatak je o ukupnom broju događaja koje je Knjižnica organizirala u samo tri mjeseca od otvorenja – njih čak 170.

Sve navedeno najbolje je obrazloženje odluke o priznanju dodijeljenom Gradskoj knjižnici Požega za najbolju knjižnicu 2021. godine, a ovo priznanje za stručni rad koje dolazi s nacionalne razine dodatni je poticaj daljnjem planiranju još bolje i kvalitetnije knjižnične usluge čiji je cilj, prije svega, zadovoljstvo korisnika i svih članova zajednice.