Aktivnost osposobljavanja i suradnje ALIGN E+ u Budimpešti
Aktivnost osposobljavanja i suradnje u okviru programa Erasmus+ „ALIGN E+: Action-based Learning for Improving Needs analysis in Erasmus+“ održana je u Budimpešti od 12. do 14. studenog 2025. Sudjelovalo je 60 sudionika iz 21 zemlje EU. Iz Republike Hrvatske sudjelovale su tri nastavnice: Ana Pilipović iz Osnovne škole Antuna Augustinčića u Zaprešiću, Marijana Horvat iz Druge gimnazije Varaždin i Marina Mirković iz Tehničke škole Požega.
Bio je to susret učenja i razmjene iskustava pojedinaca koji žele poboljšati razumijevanje onoga što bi visokokvalitetna analiza potreba trebala obuhvaćati u programu Erasmus+. Fokus je bio na Erasmusovoj ključnoj aktivnosti 2 i partnerstvima za suradnju, ali znanje i uvidi su lako prenosivi u druge kontekste. Sudjelovali su postojeći korisnici, koordinatori KA2 projekata, kao i oni koji se žele prijaviti za Erasmus+ u budućnosti, među njima sudionici iz područja obrazovanja odraslih, visokog, školskog i strukovnog obrazovanja. Plenarna predavanja nadopunjena su grupnim radom i razmjenama temeljenim na terenu i više područja, kroz pristup učenju temeljenom na djelovanju.
Domaćin je bila mađarska agencija Tempus Public Foundation a radionice je vodio iskusni Erasmus+ evaluator i facilitator gospodin Paul Guest.
Tijekom ovog događaja, sudionici su bili potaknuti da razmotre potrebe iz programske, terenske i višepodručne perspektive, razmišljajući o opsegu, kvaliteti i dostatnosti analize potreba u programu Erasmus+, o transnacionalnosti i proporcionalnosti te o metodama i alatima za analizu potreba koji su relevantni za Erasmus+ program i partnerstva za suradnju.
ALIGN E+ fokusirao se na jačanje kapaciteta praktičara za provođenje rigoroznih, participativnih analiza potreba za Erasmus+ aktivnosti. Analiza potreba identificira stvarne praznine i prioritete koje projekti moraju adresirati—obrazovne, društvene, organizacijske ili kulturne. Ciljevi događaja bili su:
- Osposobiti sudionike u metodama prikupljanja, analiziranja i prioritetiziranja potreba koristeći pristupe temeljene na akciji i participaciji.
- Potaknuti suradnju među organizacijama širom Europe kako bi budući Erasmus+ prijedlozi i aktivnosti bili bolje ciljani i održiviji.
- Stvoriti skup praktičnih alata i studija slučaja koje sudionici mogu prilagoditi i koristiti u lokalnim kontekstima.
Ovi ciljevi stavili su naglasak i na tehničku kompetenciju (metode i alati) i na meke vještine (facilitacija, međukulturna komunikacija, refleksivna praksa).
Završetkom aktivnosti sudionici su spremni prepoznati očekivanja Erasmus+ partnerstava za suradnju za prijedloge temeljene na stvarnoj i adekvatnoj analizi potreba. Mogu usporediti uvide i očekivanja u različitim obrazovnim područjima, kako bi utvrdili očekivani opseg, kvalitetu i dostatnost aktivnosti analize potreba u Erasmusu+. Stvoriti će vjerodostojnu i uvjerljivu analizu potreba unutar budućih Erasmus prijava za financiranje, posebno unutar ključne aktivnosti 2 – suradnička partnerstva.
Radionice su naglašavale aktivno učenje: sudionici su radili u multinacionalnim timovima kako bi osmislili kratke pilot‑analize potreba. Facilitator je usmjeravao cikluse planiranja, akcije, promatranja i refleksije—pristup akcijskog istraživanja koji modelira iterativno poboljšanje.
Veliki podaci relativno su moderan pojam koji se koristi za opisivanje velikih skupova digitalnih informacija koje se mogu prikupljati, pohranjivati, obrađivati, ispitivati i analizirati kako bi se pomoglo u donošenju odluka i poboljšala kvaliteta proizvoda i usluga. Rasprave o velikim podacima usredotočuju se na njihovu količinu, raznolikost, brzinu obrade i pristupa, istinitost (točnost i pouzdanost) te vrijednost (upotrebljivost i korisnost).
Veliki podaci prikupljaju se putem aktivnih (npr. ankete/upitnici) i pasivnih unosa (npr. online transakcije, korištenje digitalnih alata, platformi i softverskih aplikacija).
Veliki podaci uglavnom se koriste u području Erasmus+ mobilnosti kako bi se potvrdila razina zadovoljstva i prikupile povratne informacije od pojedinačnih polaznika i osoblja koji sudjeluju u programima Erasmus+ mobilnosti. Drugi aspekti provedbe projekata i programa Erasmus+ oslanjaju se na velike i male podatke, uključujući aktivnosti analize potreba, osiguranja kvalitete i evaluacije učinka.
Važan prvi korak u učinkovitom upravljanju i razumijevanju dionika je njihovo identificiranje. Korisnici su saznali kada i kako primijeniti mikro ankete, intervju fokus grupe, individualni intervju i pregled literature.
Upoznali su dizajnersko razmišljanje kao iterativni proces koji se usredotočuje na razumijevanje korisničkih potreba, osporavanje pretpostavki, redefiniranje problema te razvoj i testiranje inovativnih rješenja. Sudionici su koristili početne faze fokusom na identificiranje izazova i problema (suosjećanje, definiranje) te predlaganje rješenja (osmišljavanje ideja).
Suradničko partnerstvo (KA220 projekt) omogućuje organizacijama povećanje kvalitete i relevantnosti svojih aktivnosti, razvoj i jačanje mreža partnera te povećanje kapaciteta za zajedničko djelovanje na transnacionalnoj razini, potičući internacionalizaciju razmjenom ili razvojem novih praksi i metoda, kao i dijeljenjem i suočavanjem ideja.
Načelo proporcionalnosti regulira izvršavanje ovlasti EU-a, ograničavajući intervenciju na onu koja je potrebna za postizanje ciljeva različitih europskih ugovora. Drugim riječima, sadržaj i oblik određene akcije ili projekta moraju biti u skladu sa širim ciljem koji se želi postići. U programu Erasmus+, proporcionalnost je izuzetno važna, omogućujući primjenu (često visokih) kriterija procjene na projekte različitih veličina i ambicija. U tom smislu, važno je prilikom pripreme analize potreba uzeti u obzir i veličinu i opseg predloženog projekta ili intervencije.
Osposobljavanje ALIGN E+ u Budimpešti bilo je više od niza radionica; bila je to koncentrirana praksa pažljivog slušanja, zajedničkog ispitivanja i prilagodljivog dizajna. Sudionici nisu otišli samo s alatima, već s obnovljenom orijentacijom: oblikovati projekte oko dokaza prikupljenih od ljudi kojima žele služiti, davati prioritet inkluziji i koristiti iterativne cikluse akcije i refleksije za poboljšanje ishoda.
Profesorica Mirković na aktivnosti je uspostavila kontakt s kolegama iz Latvije, Španjolske, Mađarske, Luksemburga i Danske vezano za suradnju u budućim Erasmus+ KA2 projektima.
Povijest Budimpešte kao moderne europske metropole, Dunav i njegovi mostovi poslužili su kao živopisna pozadina za suradnju. Mjesto je imalo značenje: podsjetilo je sudionike da mobilnost i međukulturno učenje leže u srži Erasmus rada.
Seminar je sufinanciran sredstvima Europske unije kroz Aktivnost suradnje i osposobljavanja u okviru programa Erasmus+ koji provodi Agencija za mobilnost i programe Europske unije.
Izvor: Tehnička škola Požega





